Contexthing, Niets is Normaal

De inrichting van het landschap, de producten om ons heen – het heeft allemaal te maken met de culturele, sociale en zelfs politiek-ideologische structuren van een land. Dat betoogt de Sloveense filosoof Slavoj Žižek. Onder de titel ‘Contexthing, Niets is Normaal’ presenteert Yksi Expo een tentoonstelling die speelt met dit gegeven. Kunstenaars en ontwerpers confronteren de bezoekers met bestaande conventies en zetten hen aan het denken over ‘vaste’ gewoontes, normen en waarden.

De Japanse toilet is verwarmd en laat vogelgeluiden horen. De uitwerpselen verdwijnen als het even kan volautomatisch. In de traditionele Duitse toilet blijven de uitwerpselen nog even zichtbaar op een plateau, om in een gat aan de voorkant te verdwijnen. Bij de Fransen zit dat gat aan de achterkant – weg met die viezigheid. Volgens filosoof Slavoj Žižek hebben deze verschillen alles te maken met de ‘ziel’ van het land. Het zijn de politiek-ideologische en sociaal-culturele structuren van een land of samenleving die de vorm van een toilet bepalen. En niet alleen van een toilet, maar van onze hele omgeving.

In samenwerking met de ontwerper Castor Bours heeft Yksi Expo een verzameling gemaakt van producten, projecten en objecten die de beschouwer aan het denken zetten over onze ‘vaste’ gewoontes, normen en waarden. Kunstenaars en ontwerpers spelen met die conventies. Zo combineert Maider Lopez een voetbalveld met een polderlandschap waarmee zij de bezoeker vraagt: Wat is Nederlands?’ Tevens toont Philips zijn nieuwste product ‘het mannelijke strijkijzer’, waarmee ze het opneemt tegen de conventies rond huishoudelijke apparaten. Daarnaast heeft Philips de tentoonstelling royaal gesponsord met twee vrouwelijke en twee mannelijke strijkijzers, die gewonnen kunnen worden door de bezoekers van de tentoonstelling.

Contexthing onderzoekt de grenzen van onze ervaring. Dit begint al met de vorm en de manier van presenteren: niet de museale opstelling midden in een ruimte of tegen een lege witte muur zoals we zouden verwachten in een expositieruimte. Zoals Piet Mondriaan zei (zijn spreuk is nog te lezen in de hal van het NS-station Eindhoven): “Conventie, een soort herinnering, is het grootste beletsel om te genieten van leven en kunst.”

Deze tentoonstelling is samengesteld met werk van Maider López, Aram Bertholl, Yoshihiro Suda, Bert Teunissen, John Körmeling, Tonio de Roover, Amélia Desnoyer, Castor Bours, Jolle Jolles, Nicole Michniewski, Boudewien van den Berg, Daniel Disselkoen, Sonia Kneepkens en studenten van de Design Academy.

Samen met deze tentoonstelling is een graffiti kaart van Eindhoven gemaakt, waarmee je street art kunt gaan bekijken. Dit werk, wat je in het centrum van Eindhoven vindt, speelt met zijn omgeving en/of stelt vragen over zijn eigen bestaansrecht.

Op February 13, 2012