Betaalbare kunst voor de Decembermaand van 24 november tot 17 december 2017

Van vrijdag 24 november tot en met zondag 17 december 2017 de jaarlijkse tentoonstelling 'Betaalbare Kunst' plaats waarin zeven kunstenaars hun werk laten zien in verschillende disciplines. De werken zijn zo uitgekozen en geprijsd dat iedere bezoeker zijn of haar hart kan ophalen om iemand of zichzelf te trakteren op een geschenk in allerlei variaties. De aangekochte werken kunnen direct worden meegenomen.

Over de kunstenaars

Hanneke Bezem (Papendrecht 1962) leerde in haar vijfde levensjaar breien van haar moeder. Qua scholing en werk was zij veelzijdig. Haar hobby breien werd passie. In 2002 ging zij werken in de wolwinkel De Afstap in Amsterdam, een paradijs voor haar. In haar vrije tijd ontwikkelde zij zich op het breigebied met het ontwerpen en uitvoeren van tassen. Met behulp van vormgeefster Marlies Out en schrijfster Diana Braat werd een boekje gemaakt: ‘WereldTasjes’ (advies van haar toen 12-jarige zoon). Sindsdien geeft zij in het land ook workshops en cursussen op diverse niveaus en blijft zich ontwikkelen met het leren en doceren van breien en het maken van tassen, sinds kort ook van leer.

Margje Duursma houdt ervan eenvoudige stijlvolle kleding te verfraaien met een sieraad, dat een persoonlijk accent geeft en daarmee onderscheidend is. De vormen van haar handgemaakte sieraden zijn ogenschijnlijk toevallig en een beetje ‘rommelig’. Wie beter kijkt ziet de structuur en de ordening, waardoor het eindresultaat in balans is. Zij heeft een voorkeur voor zachte, niet alledaagse en lichtgewicht materialen, zoals papierdraad, vloeibaar rubber en satijnkoord.

Onder de bezielende leiding van Koos Boermans heeft Noortje Meijerink het vak van keramist geleerd. Al snel werd ze verliefd op porselein. Het ambachtelijke draaien en de precisie van de sgraffito techniek hebben haar voorkeur. De gedraaide porseleinen potten worden bedekt met een zware engobe waarin geometrische vormen of vogels worden uitgekrast. Sommige vogels op de potten krijgen een zilveren vleugel. Het samenvoegen van de 'klei' soorten (porselein en metaalklei) is een technische uitdaging die meer dan de moeite waard is. Het resultaat is een sierlijke combinatie van mat zwart en helder wit porselein met het rijke glanzende zilver.

Ruim 20 jaar is Sabine Sloots bezig met glas versmelten in een speciale glasoven, in combinatie met ook andere materialen. Vele malen heeft zij deelgenomen aan exposities in galeries, beeldentuinen, atelierroutes en kunstmarkten. Door verhuizing naar een andere ruimte is zij nu gaan werken met kleinere objecten, zoals schilderijtjes en sieraden.

Serge de Vries (1968), wonend en werkend in Apeldoorn, schildert gewone dingen, dingen die hem raken. Of dat nu een paar plakjes komkommer zijn of een potje zilveruitjes, Hij schildert het zonder fratsen, nat op nat met olieverf. Door de lichtval te vangen, veranderen gewone dingen in bijzondere objecten, die je dwingen er anders naar te kijken. In korte, snelle toetsen zet hij een beeld neer. Bij elk nieuw paneel, voelt hij de spanning: krijgt hij het beeld in zijn hoofd ook op het paneel? Hij is pas tevreden als hij het licht weet te vangen en het schilderijtje zou willen ‘voelen’. Serge studeerde af in 1995 aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.

Anneke Westerbos heeft textiele werkvormen gestudeerd en lange tijd als stylist gewerkt. Sinds kort werkt zij met glas, een fascinerend product, doorzichtig en schitterend en altijd anders als het licht er doorheen schijnt. De componenten die zij gebruikt in haar sieraden zijn puur en simpel. De sieraden zijn altijd uniek. Het proces van verhitten gaat met een zuurstof/propaanvlam en vergt grote concentratie. Zij gaat mee met de vorm van het glas en probeert het glas voorzichtig haar idee op te leggen, met kleurencombinaties, transparant glas met opaal, soms met een glimmer van metaal. Na het branden gaat het glas in een (computergestuurde) oven om langzaam af te koelen om de spanning eraf te halen zodat het niet spontaan knapt.

Het project Zimba-Arts is in 2012 gestart door de Afrikaans-Nederlandse kunstenaar Shadreck Huni, geboren in Zimbabwe. Hij studeerde van 2005–2012 in het oosten van het land. Hij begon in zijn jeugd in Afrika objecten te maken van recycling materialen van onder andere autowrakken en oliedrums en ging in Nederland door met deze techniek van hergebruik van recycling producten, met als oogmerk ‘goed’ voor het milieu. Het project helpt hem en andere Afrikaanse kunstenaars om hun werk te verkopen in galeries en Wereldwinkels. Hij maakt graag metalen vogels die hij als een mooi symbool voor geluk ziet, die daardoor als een mooie en warme gift gezien worden.

Op November 13, 2017